Wnętrze sklepu, urządzone funkcjonalnie i estetycznie, przyciąga klientów i ułatwia im poruszanie się po przestrzeni. Współcześni przedsiębiorcy nie mogą o tym zapominać i skupiać się jedynie na towarze dobrej jakości – niestety obecnie nie jest on wystarczający do zatrzymania konsumentów. Kluczowe jest odpowiednie wyeksponowanie produktów i takie wyposażenie sklepów, by klient chciał zostać w nich jak najdłużej.

Wyposażenie sklepów i rozłożenie towarów

Meble sklepowe i całe wyposażenie sklepów powinno odpowiadać charakterowi biznesu. Dlatego zakup takich produktów należy przemyśleć, a przede wszystkim zdefiniować swoje potrzeby. Nie można zapominać o tym, że aranżacja przestrzeni będzie się zmieniać, chociażby w momencie wprowadzenia promocji lub zmian w asortymencie.

Współcześnie design i aranżacja sklepu mają znaczenie w przypadku większości branż. Bardzo ważne jest też dopasowanie wyposażenia sklepów do ich asortymentu. Warto zadbać o odpowiednią kolorystykę i styl, który będzie odpowiadał charakterowi wnętrza. Istotne jest też zwrócenie uwagi na to, czy regały mają dużą odporność na obciążenia oraz czy zastosowano modułowość, dzięki czemu montaż będzie możliwy bez użycia narzędzi. Takie wyposażenie sklepów oferuje Vonart: http://www.vonart.com.pl/oferta/wyposazenie-sklepow/ – są to meble do aptek, salonów prasowych, stacji paliw, księgarń i sklepów innych branż.

Oprócz dobrania mebli dobrej jakości, istotne jest odpowiednie rozłożenie na nich towarów. Kluczowe produkty powinno się umieszczać w zasięgu wzroku klientów lub w tzw. strefie zasięgu ręki (80-120 cm od podłoża). Warto wiedzieć, że produkty ułożone na środkowych półkach oraz na środku regałów sprzedają się najlepiej. Błędem wielu małych sklepów jest przypadkowe rozmieszczanie towarów na regałach. Należy pamiętać, że jeżeli klient czuje się zagubiony, a asortyment jest według niego ułożony nielogicznie, niechętnie wróci do tego sklepu.

Sterowanie ruchem

Klienci poruszający się po sklepie, zapytani w ankietach, deklarują zwiedzenie niemal całej jego przestrzeni. W rzeczywistości jedynie 2% odwiedzających przechodzi przez 75% powierzchni sklepu. Dlatego tak ważne jest wyznaczenie ścieżek klientów i sterowanie ich ruchem. Pomoże to nie tylko zwiększyć wyniki sprzedaży. Dzięki temu odwiedzający nie będą błądzić między alejkami i będą czuć się komfortowo.

Istotnym miejscem w powierzchni sklepu jest wejście. Ułożone tam artykuły są przez klientów zauważane w mniejszym stopniu, niż pozostałe. W związku z tym, w sklepach spożywczych warto ułożyć tam produkty, po które sięgną zdecydowani klienci, np. pieczywo. Innym pomysłem jest umieszczenie w tym obszarze stoisk promocyjnych.

Środkowa część sklepu jest z reguły najmniej uczęszczana, dlatego warto umieścić tam podstawowe produkty. Z kolei droga do kas to szansa na wyeksponowanie produktów promocyjnych. Sprawdza się tu nadrzędna zasada merchandisingu, AIDA, która odpowiada za: przyciągnięcie uwagi klienta, wzbudzenie jego zainteresowania, a następnie wykreowanie potrzeby posiadania danego produktu. Aby ją wykorzystać, przedsiębiorcy często w okolicach kas umieszczają drobny, niedrogi asortyment, po który konsument może sięgnąć bez większego zastanowienia.

Planując rozmieszczenie towaru oraz dobór odpowiedniego wyposażenia sklepu, dobrze jest zacząć od projektu aranżacji wnętrza. Nadrzędną zasadą nie może być chęć uzyskania jak największych przychodów. Sukcesem sklepu będzie, jeśli przestrzeń okaże się komfortowa dla klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here